fredag 16 oktober 2015

Väntan äntligen över

Jag vaknade strax före kl 04 i morse av att Kibibi slickade frenetiskt på golvet i fotänden av madrassen där jag låg. När jag tittade vad det var hon slickade på, såg jag att det var en blodfläck och intill låg en kattunge och moderkakan. Jag blev rädd att den skulle vara död, då jag inte hade någon aning om när den fötts. Avnavlade kattungen lyfte snabbt in både den och Kibibi i bolådan och då började hon slicka och sköta om den. Ungen var som tur var pigg och började snart leta efter mat. :-)
Jag väckte Arne, vi lyfte upp bolådan på sybordet och sedan bänkade vi oss framför den och började vänta på nästa lilla dunboll.
Kl 4.47 så var det dags för nr 2 att göra entré och det med rumpan före. Fosterhinnan var hel så jag slet sönder den för att kattungen skulle få luft. Kibibi var så duktig och började sköta om den på en gång. De små letade direkt efter mat och snart hördes det smackande från mjölkbaren.
Nr 3, även den med rumpan före, föddes 5.41 efter att Kibibi fått vila en stund, innan värkarna började på nytt. Hon har haft rejäla värkar och verkligen fått jobba för att få ut sina telningar.
Jag misstänkte att hon inte var klar, och det dröjde bara en stund, innan värkarna började på nytt.
 Nr 4 kom till världen kl 6.23 och för att inte vara annorlunda än sina syskon, så kom även den med rumpan först. Nu var Kibibi ordentligt trött, så jag hoppades att hon skulle vara färdig, men nej så var det inte. 6.45 började värkarna igen och 7.25 tittade ännu en rumpa fram. Även den blev väl omhändertagen av sin nu, ännu tröttare, men plikttrogna mor.
Nu hade hon fött 4 små med rumpan före och hon hade verkligen haft 3,5 jobbiga timmar.
Helt slut låg hon i ena hörnet på bolådan och blicken var helt frånvarande. De små tuttade för fullt och även om de inte hittade "sin" spene på en gång så var det lugnt i lådan.
Vi bäddade helt rent i lådan och lyfte ner den på golvet, städade upp och gick ut ur rummet och lät den nya lilla familjen vila ut i lugna och ro.

Att Kibibi skulle börja föda där på morgonkvisten var jag inte förberedd på, då hon inte visat något tecken innan jag lade mig, ett par timmar innan nr 1 föddes. Som tur var, måste jag haft någon undermedveten tanke på att det skulle kunna hända, det var ju dag 65, så jag kan inte ha sovit så djupt, då jag vaknade av Kibibis slickande.

Att köns och färgbestämma de små dunbollarna fick vi hjälp med av en erfaren och kunnig uppfödare..

Nr 1 Kille rödtabby                    d  22        Födelsevikt:   99g
Nr 2 Kille rödspotted                  d 24         Födelsevikt:   99g
Nr 3 Tjej svartspotted                 n 24         Födelsevikt: 101g
Nr 4 Tjej svartsköldpaddspotted f 24         Födelsevikt: 101g
Nr 5 Tjej svartspotted                 n 24         Födelsevikt:   98g

Alla 5 kan ha vitt, men jag kan inte avgöra det ännu.

nr 1 rödtabby kille

nr 1, nr 2 rödspotted kille och nr 3 svartspotted tjej 

Hela familjen

Syskonskaran



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar